W dniu 6.04.2019 r. odbyło się już siódme spotkanie uczestników zajęć w ramach zadania Szlifowanie Diamentów pt. Materia w niskich temperaturach. W trakcie wykładu wprowadzającego dr hab. Stanisław Różański przedstawił najważniejsze informacje dotyczące odkrycia nadprzewodnictwa przez Kamerlingh Onnesa, rolę polskich uczonych Wróblewskiego i Olszewskiego w skropleniu tlenu i azotu, omówił własności izolatorów, metali, półprzewodników (teoria pasmowa) oraz nadprzewodników pierwszego i drugiego rodzaju, nadprzewodników wysokotemperaturowych (odkrycie Müllera i Bednorza), efekt Meissnera-Ochsenfelda, teorię BCS, złącze Josephsona oraz wykorzystanie niskich temperatur w technice, np. kable nadprzewodzące, magnesy nadprzewodzące, nadprzewodnikowe zasobniki energii, SQUID, supertrony, bolometry, lewitacja nadprzewodząca. Omówiono również wykorzystanie niskich temperatur w medycynie na przykładzie hibernacji i krioterapii. Wykład ilustrowany był doświadczeniami z wykorzystaniem ciekłego azotu np. obserwowano zjawisko Leidenfrosta (poduszka gazowa), obserwowano efekt Meissnera-Ochsenfelda, testowano własności sprężyste ciał stałych w niskich temperaturach oraz sprawdzano wpływ niskich temperatur na układy biologiczne.
Uczestnicy zajęć przeprowadzili w grupach następujące doświadczenia:
Na podstawie uzyskanych wyników wyznaczono współczynniki temperaturowe oporu dla badanych metali oraz szerokość przerwy energetycznej dla półprzewodników.
Drugą część zajęć pt. pt. Rozpoznanie zainteresowań zawodowych, a także mocnych i słabych stron z wykorzystaniem gier diagnostyczno-symulacyjnych poprowadziła dr Monika Rozmarynowska. Młodzież podzielona na zespoły otrzymała zadanie zaplanowania konkretnych przedsięwzięć dotyczących działalności kawiarni na okres najbliższego roku. Metodą „burzy mózgów” uczniowie wypracowali czynności, które następnie w drodze konsensusu podzielili między sobą. Okazało się, że aby działalność mogła dobrze prosperować istotne jest zwrócenie uwagi na: pozyskanie klientów, sprzedaż, obsługę klienta, promocję, rozliczenie, zarządzanie, kierowanie zespołem.
Ćwiczenia wymagały opracowania różnych działań promocyjnych, które uczniowie konsultowali między sobą, a w kolejnym etapie – weryfikowali z wykładowcą. Efekty swojej pracy uczniowie przedstawili na arkuszach papieru. Każda osoba, w tym także przedsiebiorca stawia czoła konkurencji, stąd też w dalszej części zajęć istotne było omówienie możliwości budowania przewagi konkurencyjnej w odniesieniu do realiów rynku pracy.
W trakcie omawianego tematu zwrócono uwagę na:
UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.
Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"