Szlifowanie Diamentów [fotorelacja, 02.02.2019 r.]

Data: 04.02.2019 Kategorie: Akademia Młodych Odkrywców
W dniu 2 lutego br. uczestnicy zajęć w ramach zadania Szlifowanie Diamentów brali udział w ostatnich w tym semestrze zajęciach pt. Ciśnienie wokół nas. W wykładzie wprowadzającym do zajęć prof. Stanisław A. Różański przypomniał takie pojęcia jak ciśnienie i parcie, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Pascala oraz prawo Archimedesa. Następnie omówił przemiany gazowe – izotermiczną, izobaryczną, izochoryczną i adiabatyczną. Przedstawił rozwój poglądów na temat możliwości wytworzenia i istnienia próżni (Arystoteles, Kartezjusz, Boyle) oraz doświadczenia przeprowadzone przez Torricellego (potwierdzenie istnienia próżni, barometr) oraz von Guericke (półkule magdeburskie, barometr wodny, pompa próżniowa). Następnie omówił działanie barometru, metody wytwarzanie próżni, zależność ciśnienie atmosferyczne od wysokości nad poziomem morza, wzór barometryczny oraz przyrządy służące do pomiaru ciśnienia. Wykład został zilustrowany pokazami doświadczeń dotyczącymi statyki i dynamiki cieczy.
Następnie uczestnicy zajęć wykonywali w grupach następujące doświadczenia:
  1. Badanie zależności ciśnienia hydrostatycznego od głębokości zanurzenia pod powierzchnią cieczy z wykorzystaniem konsoli pomiarowej Cobra3.
  2. Doświadczalna weryfikacja paradoksu hydrostatycznego za pomocą przyrządu Pascala-Massona.
  3. Wyznaczanie kształtu powierzchni wirującej cieczy.
  4. Doświadczalne sprawdzanie prawa Boyle’a-Mariotte’a z wykorzystaniem konsoli pomiarowej CoachLabII+.
  5. Ważenie powietrza oraz badanie wpływu obniżenia ciśnienia na temperaturę wrzenia wody.
  6. Doświadczalne sprawdzanie prawa Archimedesa.
Uzyskane wyniki pomiarów oraz obserwacji zastaną wykorzystane do przygotowania prezentacji ilustrujących przebieg zajęć.
Uczestnicy projektu wzięli udział również w zajęciach pt. Rozpoznanie najczęściej przyjmowanych przez siebie ról zespołowych i ich znaczenie w kontekście kariery zawodowej z wykorzystaniem gier diagnostyczno-symulacyjnych. Wprowadzając młodzież w zagadnienia związane z pracą zespołową dr Monika Rozmarynowska podjęła dyskusję w zakresie efektywności pracy w grupie, potrzeb budowania skutecznie działających zespołów, a także postrzegania siebie jako członka zespołu i chęci pracy w grupie.
Dyskusja ta stała się punktem wyjścia do zadania grupowego, w którym udział wzięli wszyscy uczestnicy zajęć. Celem przeprowadzonego ćwiczenia było wypracowanie przez uczestników zasad pracy zespołowej.
W trakcie spotkania uczestnicy zostali przeprowadzeni przez proces pracy grupowej z wykorzystaniem gry diagnostyczno-symulacyjnej, po wcześniejszym przedstawieniu przez wykładowcę teorii ról zespołowych dra Meredith’a Belbina. Ostatnim etapem w ramach zadania była autodiagnoza ról zespołowych.
W oparciu o przeprowadzone ćwiczenie każdy z młodych studentów poznał najczęściej przyjmowane przez siebie role zespołowe, których znaczenie omówiono pod kątem planowania kariery zawodowej. Dodatkową wartością przeprowadzonego ćwiczenia było:
  • określenie na ile wyniki autodiagnozy są zgodne z oceną grupy (w oparciu o diagnozę ról zespołowych wynikającą z obserwacji przez członków zespołu),
  • dokonanie diagnozy kompetencji społecznych w zakresie współpracy z innymi (w oparciu o analizę przebiegu pracy w grupach).

W ramach kolejnego zadania zespołowego określono cechy współczesnego lidera, a także jego rolę w budowaniu zespołu. Zajęcia zakończono podsumowaniem, w ramach którego dr Monika Rozmarynowska zwróciła uwagę na aspekt umiejętności rozmowy w sposób otwarty, z uwzględnieniem odmiennych stanowisk innych osób.

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"