12 stycznia 2019 r. odbyły się następujące zajęcia w Akademii Młodych Odkrywców w ramach zadania Odkrywanie Talentów:
-
Kreatywne podstawy tworzenia firmy, dr Monika Rozmarynowska
Jako wprowadzenie do tematu, metodą burzy mózgów omówiono zagadnienia istotne z punktu widzenia planowania założenia własnej firmy – wyjaśniono pojęcia: „pomysł na biznes”, „biznesplan”, „zasoby”, „przedsiębiorca”. W ww. ćwiczeniu prowadząca wykorzystała graficzne elementy, przedstawiając jabłko (jako produkt wyjściowy), zasoby (jako produkty pośrednie) potrzebne do wykonania soku jabłkowego (czyli produktu ostatecznego), kierowanego do sprzedaży. Na podstawie przytoczonego przez wykładowcę opisu działań przedsiębiorczego chłopca, dzieci pracując w parach określiły jakimi cechami charakteryzuje się osoba przedsiębiorcza. Wspólnie omówiono jakie czynniki musiały być spełnione, aby chłopiec w wyniku sprzedaży, czerpał korzyści finansowe. W trakcie zajęć omówiono jakie znaczenia ma „chwytliwa” nazwa firmy. Wykładowca omówił wybrane marki znanych firm, przedstawiając je w formie prezentacji multimedialnej. Dzieci otrzymały zadanie polegające na stworzeniu kreatywnej nazwy sklepiku szkolnego ze zdrową żywnością z wykorzystaniem materiałów o różnej strukturze, fakturze i kolorystyce.
Uczestnicy mieli możliwość zaprezentowania swoich prac na forum grupy. Jako podsumowanie zajęć omówiono czym jest przedsiębiorczość, a także skąd czerpać pomysły na siebie, aby robić w życiu rzeczy ciekawe, zgodne z naszymi wewnętrznymi potrzebami i jednocześnie potrzebami rynku.
- Manipulacja w reklamie, dr Kataryzna Orfin-Tomaszewska
Prowadząca omówiła jak reklama wpływa na świadomość i podświadomość konsumentów. Dzieci rysowały projekty reklam własnych pomysłów. Próbowały przekonać innych uczestników zajęć do „zakupy” ich produktów. Prowadząca zachęcała młodych odkrywców do przywołania i charakterystyki i ulubionych reklam. Pytała dzieci o ich skłonności i preferencje do zakupów reklamowanych przedmiotów. Przedstawiła kilka ciekawych teorii na temat wpływu reklamy na decyzje konsumentów, np.: AIDA – A – Attention (Uwaga), I – Interest (Zainteresowanie), D – Desire (Pożądanie), A – Action (Działanie), Hierarchy-Of-Effects Theory (Teoria Hierarchii efektów), Magic Bullet Theory (Hypodermic needle) – teoria Magicznego pocisku (Podskórnej igły), model DAGMAR (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results – Definiowanie celów reklamowych do pomiarów wyników kampanii reklamowych).
- Jak działa ciało człowieka, czyli lekcja anatomii, dr Leszek Porowski
Podczas zajęć studenci mieli okazję do zapoznania się z wiadomościami z zakresu anatomii (rodzaje, budowa, funkcje komórek i narządów) i funkcjonowania człowieka. Wykładowca podkreślił, że im więcej wiemy na temat naszego ciała, tym lepiej możemy rozpoznać sygnały, jakie nam ono wysyła, lepiej możemy o nie zadbać, lepiej możemy poradzić sobie z rozmaitymi problemami, a także lepiej rozwinąć różne talenty. Prowadzący przygotował prezentację oraz szereg eksponatów, dzięki którym młodzi odkrywcy mogli zrozumieć funkcjonowanie ludzkiego organizmu. Poprzez samodzielne umieszczanie przez dzieci poszczególnych organów człowieka w jego modelu prowadzący zachęcał dzieci do odkrywania tajemnic skomplikowanego mechanizmu, jakim jest ludzki organizm. Młodzi odkrywcy „odczytywali” problemy zdrowotne ze zdjęć rentgenowskich.
- Drukujące pisaki. Kreatywne warsztaty z użyciem technologii 3D, Dominika Janik
Prowadząca opowiedziała o historii druku 3D, możliwościach jego wykorzystywania w medycynie, przemyśle, jako przedmiotów codziennego użytku. Dokładnie wytłumaczyła na czym polega drukowanie 3D oraz jakie są popularne technologie druku 3D (FDM, DLP, SLS) i rodzaje filamentów do drukowania 3D (ABS, PLA oraz imitujące drewno, z dodatkami metali, świecące w ciemności, transparentna i wiele innych). Uczestnicy zajęć, dzięki „drukującym długopisom” mogli sami poznać technikę druku 3D.
Serdecznie zapraszamy na kolejne zajęcia, które odbędą się już 2 lutego br.
Zespół Akademii Młodych Odkrywców