27 października 2018 r. odbyły się pierwsze regularne zajęcia w ramach projektu Akademia Młodych Odkrywców 2.0 - z pasji do nauki!
Najmłodsi uczestnicy projektu wzięli udział w następujących zajęciach:
- mgr Monika Lisiecka, Storytelling z wykorzystaniem obrazu i metafory
Podczas zajęć dzieci dowiedziały się, że opowieści pełnią ważną rolę i zawsze stanowiły istotną część ludzkiego życia. Sztuka snucia opowieści jest określana w języku angielskim jako storytelling. Prowadząca podkreśliła, że historie wielokrotnie wzbudzają różne emocje i tworzą wyobrażenia, czyli zwykle sprawiają, że prawa półkula mózgu staje się aktywna, co sprzyja lepszemu zapamiętywaniu.
- mgr inż. Paweł Szubert, Wykorzystanie sensorów w robotach mobilnych, czyli jak działa robot humanoidalny
Dzieci poznały historię robotyzacji, od czasów greckiego matematyka Archytasa z Tarentu do współczesności. Uczestnicy projektu dowiedzieli się m.in. o projekcie mechanicznej ręki, czy automacie do pisania tekstu, o silniku elektrycznym Michaela Faradaya. W prezentacji multimedialnej pokazane zostały współczesne roboty, począwszy od „Elektro” z 1939 r., ale również japoński hotel Henn, gdzie jego cały personel stanowią roboty. Prowadzący wspomniał także o robocie nazwanym przez producenta Pepper, który m.in. potrafi pocieszyć w trudnej sytuacji, reagując na emocje jakie towarzyszą człowiekowi, z którym rozmawia.
- mgr Daria Kuleń-Sławińska, Ratowanie to wyzwanie!
Prowadząca przedstawiła uczestnikom projektu zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Prowadząca demonstrowała podstawowe techniki udzielania PPP. Zajęcia miały formę interaktywną: rozmowy prowadzącej z uczestnikami, połączonej z wykonywaniem na fantomach symulowanej pomocy przedmedycznej przez dzieci. Młodzi odkrywcy utrwalili swoją wiedzę nt. numerów alarmowych oraz zgłaszania zdarzeń medycznych odpowiednim służbom ratunkowym. Zaktualizowali także swoją wiedzę nt. wyposażenia apteczki. Ćwiczyli również układanie ciała w pozycji bocznej ustalonej.
- Danuta Żołędziewska, Nie tylko ludzie mają swój język, czyli psia mowa w praktyce
Prowadząca zajęcia, behawiorystka zwierzęca, na przykładzie towarzyszącego jej psa zaprezentowała tzw. mowę ciała psów, sygnały stresowe i zapowiadające agresję. Opowiedziała również o tym, na jakie zachowania psów należy zwrócić uwagę, aby zapobiec rozwijaniu się zachowań agresywnych. Przedstawiła kilka teorii uczenia się psów, porównała metody pozytywne i tradycyjne. Wskazała także, kiedy należy nagradzać psa. Dzieci trenowały, w jaki sposób zachowywać się w towarzystwie trudnych psów. Nauczyły się także kilku przydatnych komend. Prowadząca udzielała porad dzieciom – właścicielom psów, które mogą ułatwić im wzajemny kontakt.
Rodzice uczestniczący w projekcie w Akademii Rodzica spotkali się z prof. nadzw. dr. hab. Wojciechem Maliszewskim, który w dynamiczny sposób poprowadził wykład, połączony z warsztatem pt. „Rodzic intuicyjny czy świadomy. O odczytywaniu słów dzieci”.