3 marca br. odbyły się pierwsze w semestrze letnim zajęcia w ramach zadania Odkrywanie Talentów. Dzieci uczestniczyły w następujących spotkaniach:
- dr hab. Sebastian Stępień, Globalizacja, czyli duży świat oczami małych dzieci
Prowadzący zachęcił dzieci do dyskusji w oparciu o następujące pytania: „Czy zastanawialiście się kiedyś, jak duży jest świat? W jaki sposób podróżujemy i komunikujemy się z najdalej położonymi zakątkami na naszym globie? Gdzie sprzedajemy nasze produkty i skąd biorą się towary na półkach sklepowych? I jakie konsekwencje dla nas, naszego bliższego i dalszego otoczenia niesie proces zwany globalizacją?”. Szczegółowo wyjaśnił tytułowe pojęcie tj. „globalizacja”, przypomniał dzieciom globalne marki, jak McDonald’s, Coca Cola, Pepsi, będące symbolami globalizacji. Wykładowca dokładnie omówił konsekwencje tego zjawiska, w tym pozytywne skutki, takie jak łatwość podróżowania i kontaktów zagranicznych, duża oferta towarów na rynku, możliwość studiowania na uczelniach, a potem pracy w firmach międzynarodowych. Z drugiej natomiast powiedział o negatywnych aspektach procesu, związanych ze zjawiskiem ubóstwa na świecie, nierówności społecznych, migracji, degradacji środowiska naturalnego.
- dr Katarzyna Orfin-Tomaszewska, Promocja produktu turystycznego, czyli jak zarabiać na własnej pasji?
Prowadząca szczegółowo wyjaśniła dzieciom pojęcia użyte w temacie zajęć: promocja oraz produkt turystyczny. Produktem turystycznym nazywamy dostępne na rynku dobra i usługi, umożliwiające odbywanie podróży turystycznych. A ogólnie ujmując produktem może być: dobro materialne, usługa, obiekt, organizacja czy też idea, które są oferowane potencjalnym odbiorcom. Promocja to ogół działań mających na celu: pozyskanie klientów, wzrost sprzedaży, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy i produktu. Współcześnie mamy do dyspozycji wiele narzędzi w zakresie klasycznej promocji i e-promocji, ze szczególnym uwzględnieniem tej drugiej. Zadaniem dzieci w grupach było zaplanowanie promocji parku dinozaurów, wesołego miasteczka i lokalnego muzeum.
- dr Piotr Wolny, Dlaczego ludzie pracują?
Dzieci inspirowane pytaniami wykładowcy zastanawiały się, co powoduje, że miliony ludzi na całym świecie udają się do pracy. Co ich motywuje? Jak silna jest potrzeba samorealizacji? Czy ludzie pracują wyłącznie po to, by zaspokoić swoje codzienne potrzeby? Co sprzyja satysfakcji z pracy? Prowadzący zajęcia zaprezentował krótką historię pracy, począwszy od polowania i zbieractwa w przeszłości do czasów współczesnych, gdzie pracę człowiek wspierają nowoczesne maszyny, a czasami nawet roboty humanoidalne.
- Anna Majewska, Uważność. Co to? Po co? Dlaczego?
Prowadząca zajęcia wyjaśniła dzieciom, czym jest uważność, definiując ją jako „świadome, pełne ciekawości i otwartości doświadczanie chwili obecnej. Zarówno tego, co nas otacza, czyli przedmiotów, przyrody i innych ludzi, jak i tego, co dzieje się w nas samych, czyli odczuć z ciała, myśli czy emocji. Uważność polega na zatrzymaniu się i dostrzeganiu tego wszystkiego, co związane jest z naszym życiem. Niby tak zwyczajne, a niestety tak rzadkie we współczesnym, zaganianym świecie”. Dzięki zaproponowanym i przepraktykowanym na zajęciach przez dzieci ćwiczeniom uważności mogły one uspokoić gonitwę myśli, uchwycić i zaakceptować swoje emocje. W przyszłości, stosując uważność, będą działały mniej impulsywnie. Celem zaproponowanych podczas zajęć ćwiczeń było osiągnięcie spokoju, lepszej koncentracji, zrozumienia i łagodności.
Nad bezpieczeństwem dzieci czuwały Słuchaczki z Nadnoteckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Pile oraz studenci Programu Erasmus+.