8 grudnia 2018 r. odbyły się kolejne zajęcia w ramach
Odkrywania Talentów i
Akademii Rodzica. Młodzi Odkrywcy (w wieku 6-12 lat) uczestniczyli w następujących spotkaniach:
- Rusztowanie – jeden kręgosłup na całe życie, dr Piotr Wilkosz zaprosił dzieci do samodzielnego policzenia elementów ludzkiego rusztowania, zarówno na planszach edukacyjnych, jak i na modelu kręgosłupa. Omówił prawidłowe nawyki ruchowe, które powinny być kształtowane od najmłodszych lat: postawa statyczna, czyli siedzenie, stanie, leżenie, ale także czynności dynamiczne, jakimi są np. chodzenie, pływanie, jazda na rowerze. Podkreślił, że rodzaj podejmowanej aktywności fizycznej powinien być dobrany odpowiednio do wieku człowieka. Dodał, że w sytuacji wystąpienia dolegliwości bólowych kręgosłupa ważne jest wprowadzenie odpowiednich ćwiczeń. W dalszym etapie istotnym celem jest również zapobieganie kolejnym nawrotom problemów, które każdorazowo mogą osłabiać strukturę kręgosłupa.
- Zegary – jak działają i czy mają serce?, dr inż. Jarosław Mikołajczyk przedstawił krótką historię mierzenia czasu, sposoby budowania pierwotnych zegarów (np. zegary słoneczne, klepsydry piaskowe, klepsydry wodne, świece z naciętymi rowkami), poprzez zegary elektryczne, elektroniczne, optyczne aż do współczesnych – atomowych. Zaprezentował postęp techniczny w odmierzaniu czasu, a także w sposobach myślenia o nich. Zachęcił Młodych Odkrywców do projektowania nowoczesnych „czasomierzy” i szukania lepszych, innowacyjnych rozwiązań.
- Cukier – nasz przyjaciel czy wróg?, Justyna Jasoń-Pawłowska, razem z dziećmi wymieniła największe zagrożenia wynikające z nadużywania cukru (zły stan zdrowia, próchnica, otyłość, cukrzyca, spadek odporności). Zachęciła najmłodszych studentów PWSZ w Pile do szukania alternatywy dla niezdrowych napojów i przekąsek (sezonowe owoce i warzywa, suszone owoce, orzechy), a także analizy składu tych produktów, które dzieci spożywają.
- Skąd się biorą ceny? Rafał Zdzierela opowiedział o mechanizmach kształtowania cen. Zadaniem uczestników zajęć było znalezienie odpowiedzi na pytania: kto ustala cenę przedmiotów, które kupujemy i kto decyduje o cenie, jaką musimy zapłacić za świadczone nam usługi? Czy sprzedawca/sprzedawczyni, naklejający metki z cenami, mają swobodę w ustalaniu ceny? Dlaczego jest tak, że jedne sklepy te same rzeczy sprzedają taniej, a inne drożej?
Dzieciom podczas zajęć towarzyszyły nasze wspaniałe Wolontariuszki z Nadnoteckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Pile.
- Dorośli uczestnicy projektu uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez Magdalenę Połczyńską, pt. Każdy jest inny, czyli o tolerancji wobec osób z niepełnosprawnością. Zajęcia miały na celu przedstawienie problematyki dotyczącej osób z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci. Poruszane zagadnienia dotyczyły m.in. orzecznictwa, pomocy społecznej jako instytucji wspierającej osoby z niepełnosprawnością, zagadnień związanych ze stygmatyzacją – „rola normalnego i rola stygmatyka” oraz zjawisk różnorodności społecznej – autonomii i indywidualizmu.
Następne zajęcia już 12 stycznia 2019 r. Do zobaczenia!