Jak powstaje światło i jak je wykorzystujemy | Preferencje zawodowe [zjazd II. Szlifowanie Diamentów]

Data: 25.11.2018 Kategorie: Akademia Młodych Odkrywców

W dniu 24.11.2018 r. odbyły się kolejne zajęcia w ramach zadania Szlifowanie Diamentów pt. Jak powstaje światło i jak je wykorzystujemy. Zajęcia prowadził dr hab. Stanisław Różańskie, prof. PWSZ. W pierwszej części spotkania uczestnicy zajęć wysłuchali wykładu wprowadzającego w świat zjawisk towarzyszących światłu. Omówione zostały takie zagadnienia jak:

  • światło jako fala i strumień cząstek (dualizm korpuskularno-falowy),
  • prawo Plancka, prawo Stefana-Boltzmanna, prawo Wiena,
  • model atomu Bohra, widmo atomu wodoru,
  • zjawisko fotoelektryczne zewnętrzne, zjawisko Comptona,
  • fotony jako cząstki wymiany, polaryzacja światła,
  • budowa lasera i jego wykorzystanie,
  • przesyłanie informacji, światłowody, holografia (M. Wolfke),
  • źródła światła, fotoluminescencja.

Następnie uczestnicy zajęć przystąpili do doświadczalnego sprawdzania praw rządzących rozchodzeniem się światła. Uczestnicy projektu wykonywali w grupach następujące eksperymenty:

  1. Obserwacja świecenia atomów rtęci za pomocą spektrometru siatkowego. Wyznaczanie długości fal widma atomów rtęci.
  2. Tworzenie obrazów przez soczewki skupiające. Wyznaczanie ogniskowych soczewek metodą Bessela.
  3. Wyznaczanie zależności natężenia oświetlenia od odległości z wykorzystaniem konsoli pomiarowej Cobra3.
  4. Diody elektroluminescencyjne. Wyznaczanie stałej Plancka.
  5. Ciało doskonale czarne. Doświadczalne sprawdzanie prawa Stefana-Boltzmanna.
  6. Wykorzystanie dyfrakcji i interferencji światła do wyznaczania rozmiarów małych przedmiotów.

Podczas części eksperymentalnej uczestnicy zajęć dokonywali obserwacji zachodzących zjawisk, pomiarów oraz obliczeń różnych wielkości fizycznych na podstawie uzyskanych wyników pomiarów.

Kolejna część sobotnich zajęć prowadzona była przez dr Monikę Rozmarynowską. Młodzież rozpoznawała i określała swoje predyspozycje i preferencje istotne z punktu widzenia planowania własnej kariery zawodowej z wykorzystaniem gier diagnostyczno-symulacyjnych.

Jako wprowadzenie do tematu, metodą burzy mózgów omówiono zagadnienia istotne z punktu widzenia planowania kariery zawodowej - wyjaśniono pojęcia: „kompetencje miękkie”, „preferencje” i „predyspozycje zawodowe”.
W trakcie zajęć korzystano z gry diagnostyczno-symulacyjnej, w ramach której każdy z uczestników stworzył tzw. Strefę Dla Każdego – miejsce, które z założenia miało służyć mieszkańcom miasta i przyjezdnym. W ramach ćwiczenia uczestnicy przechodzili przez 4 etapy, a każdy z nich składał się z fazy pracy indywidualnej (faza ciszy) oraz pracy zespołowej (faza hałasu). Uczestnicy pracowali w oparciu o karty pracy, przygotowane specjalnie na potrzeby ćwiczenia. W fazie ciszy uczestnik podejmował indywidualnie decyzję o wyborze określonego wariantu działania ważnego dla wizji i organizacji parku rozrywki. Następnie uczestnik podjął pracę w grupie (faza hałasu), gdzie jego zadaniem było podjęcie tej samej decyzji, ale przy jednoczesnym osiągnięciu konsensusu z innymi (wybór podjęty przez grupę).
W trakcie przeprowadzonego ćwiczenia młodzież dokonała:

  • autodiagnozy umiejętności przedsiębiorczych (przy wykorzystaniu kwestionariusza)
  • autodiagnozy typu osobowości (ze wskazaniem jego znaczenia dla planowania kariery zawodowej)
  • diagnozy kompetencji społecznych w zakresie współpracy z innymi
  • diagnozy umiejętności perswazyjnych
Jako podsumowanie zajęć omówiono w jakim nasileniu dokonane przez młodych studentów wybory (w fazie pracy indywidualnej) pokazują dominację jednego z typów osobowości (odnoszonej do koncepcji Junga) oraz jakie mają przełożenie na ewentualne wybory zawodowe.

Galeria zdjęć

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"