Drgania i fale mechaniczne. Plan rozwoju z Points of You [Zjazd III. Szlifowanie Diamentów]

Data: 09.12.2018 Kategorie: Akademia Młodych Odkrywców

Drgania i fale mechaniczne w otaczającym nas świecie

W dniu 8.12.18 r. odbyły się kolejne zajęcia w ramach zadania Szlifowanie Diamentów pt. Drgania i fale mechanicznych w otaczającym nas świecie. Na początku spotkania uczestnicy zajęć zapoznali się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi drgań mechanicznych. Prof. Stanisław A. Różański omówił następujące zagadnienia:

  • pojęcie fali mechanicznej oraz podane zostały przykłady drgań i fal mechanicznych,
  • prędkość, okres drgań, częstotliwość, długość fali, amplitudę fali mechanicznej,
  • oscylatory harmoniczne proste: wahadło matematyczne, wahadło sprężynowe, wahadło stożkowe, wahadło torsyjne, wahadło fizyczne (przykład - wahadło Katera), okres drgań oscylatorów harmonicznych,
  • składanie drgań harmonicznych wzajemnie prostopadłych - powstawanie krzywych Lissajous, fale stojące, dyfrakcja i interferencja fal mechanicznych, figury Chladniego.

Po wykładzie uczestnicy zajęć przystąpili do wykonywania doświadczeń sprawdzających prawa rządzące drganiami mechanicznymi. Uczestnicy projektu wykonywali w grupach następujące eksperymenty:

  1. Sprawdzanie zależności okresu drgań oscylatora sprężynowego w zależności od masy drgającego obciążnika oraz współczynnika sprężystości sprężyny z wykorzystaniem konsoli pomiarowej Cobra3.
  2. Badanie drgań harmonicznych oscylatora sprężynowego z wykorzystaniem czujnika siły i ultradźwiękowego czujnika położenia oraz konsoli pomiarowej CoachLabII+.
  3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła rewersyjnego Katera.
  4. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego za pomocą wahadła matematycznego.
  5. Badanie krzywych Lissajous za pomocą oscyloskopu.
  6. Badanie figur Chladniego.

Podczas części eksperymentalnej uczestnicy zajęć dokonywali obserwacji zachodzących zjawisk, pomiarów oraz obliczeń różnych wielkości fizycznych na podstawie uzyskanych wyników pomiarów. Następnie grupa udała się do pracowni komputerowej, gdzie poszczególne grupy przygotowywały prezentacje wykorzystując program PowerPoint.

Tworzenie własnego planu rozwoju zawodowego z wykorzystaniem narzędzia coachingowego Points of YouTM

Wprowadzeniem do tematu była rozmowa dotycząca planów edukacyjno-zawodowych młodzieży, a także czynników determinujących ich wybory. Określenie przez uczestników, czym jest dla nich sukces stanowiło podstawę do dalszych rozważań w kontekście tematu zajęć. W trakcie spotkania uczestnicy nabywali większej świadomości własnej osobowości w odniesieniu do takich aspektów jak:

  • mocne strony,
  • dziedziny wiedzy, zainteresowań i uzdolnień,
  • wartości,
  • inspiracje
  • typy osobowości.

Poprzez ćwiczenia każdy z młodych studentów poznał czynniki, istotne z punktu widzenia wyboru kierunku kształcenia.

Na koniec zajęć dr Monika Rozmarynowska wskazała, jak ważny jest w życiu cel i czemu służy planowanie działań. Jako ćwiczenie utrwalające umiejętność zastosowania modelu SMART, uczestnicy pracując w parach, wyznaczyli cel zawodowy/ osobisty zgodnie z założeniami ww. modelu.

Na bazie zdobytych informacji każdy uczestnik spotkania miał za zadanie stworzyć własny plan rozwoju zawodowego. W ramach ćwiczenia wykorzystano karty pracy, przygotowane na potrzeby zajęć, a także narzędzie coachingowe Points of YouTM. Taki rodzaj pracy pobudził młodzież do przyglądania się sobie, swoim potrzebom i możliwościom z nowych, poszerzonych perspektyw, budując tym samym obraz swojej osoby i wizję siebie w kontekście zawodowym.

Galeria zdjęć

© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"